maandag 25 september 2023

De laatste grens - Lieve Desmet

 De laatste grens

'Eenzame uitvaart'
 

Voor C.R.
1956 - 2023

Sollicitatie ‘post mortem’ voor ambassadeur van Menen

De laatste grens

Ik lees het c.v. voor mijn ontslag,
de dringende reden om met geheven hoofd
deze aarde te verlaten. Ik weet hoe zuur
vieruurtjes smaken, zondagen zonder nageslacht
hoe lang, naamloze buren, nachten duren onder een brug.

Ik kan huizen als vroeger in barakken
meanderen als de oude Leie
mijn vesting is als werk van Vauban.
Ik, sluiswachter, ben een krak in overleven.

Hoe heb ik na de breuk
onder mijn arm een gesloten doos gedragen
de foto met een jonge moeder. Hoe vaardig
mezelf naar een uithoek gesmokkeld. Om uiteindelijk
aan de voeten van Damiaan mijn hele lichaam op een wonde te leggen.

Voor het belfort in Menen wil ik de menigte
uitdagen. De bikkelvriend, het meisje met vanillesmaak, de eerstgeborene met wie ik de kamer deelde:
bezoek dat dertig jaar niet opdaagde.
Wie is de beste ambassadeur voor de Wieltjesfeesten?

Op deze lege begraafplaats
draag ik mezelf voor. Mag ik dan voor één keer
op wieltjes de laatste horde nemen.


© Lieve Desmet


De Barakken is een wijk in Menen
In Menen zijn er ieder jaar eerste weekend van september Wieltjesfeesten. In 2023 werd voor het eerst een ambassadeur verkozen, voorheen was het een Wieltjesprinses
Betrokkene groeide op in Menen en stierf in Tremelo



Lieve Desmet is een van de dichters die meewerkt aan het project "De eenzame uitvaart".

Bij Uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts verschijnt
daarover met als samensteller Peter Mangel Schots 'De eenzame uitvaart, verhalen om niet te vergeten'. Het boek wordt op zondag 1 oktober 2023 om 11:00 u. in Leuven  voorgesteld.
Gisteren publiceerden we hier met 'Afscheid in Leuven' van Lieve Desmet in voorpublicatie een gedicht uit het boek.

Meer info over de voorstelling via dit Digther-bericht en via de website van De Eenzame Uitvaart.

De toegang is gratis maar er dient wel gereserveerd te worden via:
https://vonkenzonen.stager.co/De%20Eenzame%20Uitvaart/tickets



Geen opmerkingen: