dinsdag 3 september 2024

Kleine reis - Siel Verhanneman

Kleine reis

Hoe helend een uitzicht is, een dorp vol bloemen
en huizen die straten oranje kleuren.
Bijen zoemen in clichés, hun pluizige lijven vol nectar en
jij rent zonder remming een witte vlinder achterna.

Ik hoor en zie je lachen, je snoet
naar de zon gericht, ogen tot spleetjes
je neemt de zomer in streepjes
en reepjes die je plukt, die je proeft.

Ik denk na bij welk kunstwerk je zou passen,
bladerend door O’Keeffe glimlach ik om een perzik,
bij Chagall staat alles zo snel in brand.
Daar gebeurt het, in die vlammen vang ik een glimp
van je toekomst zonder seizoenen,
daar sta je tussen al die mensen die zwetend de barricades
van onze ozonlaag bewaken.

Samen maken we de kleine reis terug, van doek
naar hier en nu, waar ik liggend op mijn rug
Engeland ontdek in een gat tussen de wolken.
Naast me ligt wat van mij is, ze speelt met de huid
tussen mijn duim- en wijsvinger
samen zweven we in het idee

dat nog elk blauw land
tussen de witte wol
gered kan worden.

© Siel Verhanneman 


Voorpublicatie uit de nieuwe bundel Wat wij doen dat heet bewaren van Siel Verhanneman die verschijnt bij Uitgeverij de Arbeiderspers.
Voorstelling op donderdag 26 september 2024 in Boekenhuis Theoria in Kortrijk.
Meer info over de publicatie ook via dit Digther-bericht.

Voorpublicatie op DSvD:

* Zo 1/9/2024: Topografie
* Ma 2/9/2024: Kan kunst ons redden
* Di 3/9/2024: Kleine reis






 



 

Geen opmerkingen: