woensdag 25 september 2024

Op een tuinbank - Lieve Desmet

Op een tuinbank
               

Bij het werk ‘Banc, parents, veuillez surveiller vos enfants’ van Xavier Dumont

                          
 
Ik ving de wind, keek toe vanuit de schaduw
van bomen op hun sprongen. Hoe ze wegrenden
door dwarse corridors tot ze zich lenig en buiten het perk
leerden uitkleden voor het vreemde lief.
 
In de wolken trekt een herder voorbij.
Tussen de aangestampte bloemen heel ik
oude wonden en hoor nog, gebogen over een boek,
de echo van hun kinderspel
 
in mijn borstkas. Daar houd ik een kamer vrij
terwijl ik herstel van tegenspraak, moet wennen
aan hoe ze mij hernoemen. Ik lees tussen de lijnen,
hoop- dat er weg van dit huis nog wel een God dwaalt tussen de kauwen.
 
Jij komt dichterbij en zacht
zeg jij: “de naald van het kompas wijst nog
als je het uit handen geeft. Op de kale plek
in het gazon groeit straks weer gras.”
 
 
© Lieve Desmet

Voorpublicatie uit de bundel ‘In de wind staan’. De bundel is een uitgave van Uitgeverij P en wordt op vrijdagavond 11/10/2024 om 19:30 u. voorgesteld in het Auditorium van de Bib van Leuven.

Hieronder de cover, het programma en info.











Geen opmerkingen: