donderdag 10 oktober 2024

* van Elise Vos

bang om in zeeschuim te veranderen                                   
sta ik aan het voeteneind van je bed    
ik heb er eerder geslapen, geen kaars is nodig om te weten
met grootmoeders aardappelschilmesje in de hand
iets scherpers was er niet in huis
schrikken wanneer je ontwaakt
je waterdichte oog een gat in de nacht slaat
het doet me denken aan de middag dat moeder vertrok
ook haar oog traande toen niet
hutsepot met worst in één pan op het vuur
het moest snel gaan, het huwelijk was al gaar genoeg           
vaders hoofd in mijn schoot
hij dacht toen niet aan het schilmesje
de kofferbak wachtte met gapende muil
de lakens maken een tweede hoofd vrij en ik gok dat ze mooier is dan jij
ik ben vergeten of ik daar ook iets mee moet
met dat andere lijf, zonder geknipte haren
een nachtlampje valt op de grond aan mijn kant van het bed
ik zou willen zeggen stuk maar er ligt tapijt
er worden stemmen doorheen de ruimte geslingerd
als stroppen naar wilde paarden
kamikazevogeltjes krijten tegen de muren
maar geen geluid wordt uit mij gekeeld en ik twijfel
grootmoeder had de gewoonte na elk gebruik te wetten

© Elise Vos


Voorpublicatie uit 'Bolster', de debuutbundel van Elise Vos die op zaterdag 9/11/2024 om 14:00 u. wordt voorgesteld in de bibliotheek van Beernem, C.Marichalstaat 1,8730 Beernem. De bundel is een uitgave van "Uitgeverij De Zeef".

Jana Arns, stadsdichter van Deinze met zeven uitstekende bundels op haar naam, leidt de presentatie in en gaat in dialoog met Elise. Winnaar van de Vierde Zeef Poëzieprijs Ludwig Van de Voorde, collega Zeef-dichter Wim Vandeleene en Kris Lauwereys, die op 28/11/2024 debuteert bij Uitgeverij Archipel, lezen werk van zichzelf en van Elise voor. De Slavische bard Yaroslav Alibekov zorgt voor de muzikale omlijsting.

Inschrijvingen: https://ap.lc/eAvjJ (via Uit in Vlaanderen)



Elise Vos - "Zomers portret van de dichter"




 

Geen opmerkingen: