maandag 13 mei 2024

Voor de niet tevreden schrijfdocent - Philip Hoorne

Voor de niet tevreden schrijfdocent

harde brokken of smeuïge pulp
dat is de vraag
ik pers er alles uit
weet niet exact wat er komen zal en denk
onwillekeurig terug aan die eerste keer in mijn broek

toen ik lang had gewacht
te lang
om dan tot mijn afgrijzen vast te stellen dat voor mij
in de rij naar het genderneutrale kleine kamertje
acht bejaarde dames stonden met meer praatjes dan drang

pats boem knal deed het ongeleide projectiel
en terwijl de brij in mijn pijpen liep hoorde ik
hoe op het zonneterras mijn vrouw en onze nieuwe beste vrienden
schaterlachten om iets wat lang niet zo memorabel kon wezen
als datgene wat ik zo dadelijk zou verkondigen

feeling blue ik ken het
feeling brown dat ook
je moet schrijven over materie
die de mensen kennen zei de schrijfdocent
een gouden tip die leidde tot dit gedicht

helaas kon het hem niet bekoren
hij noemde het vies vunzig schunnig scabreus smerig en vulgair
wat een rijke taal wat een woordenschat
maar ik publiceer het toch – kust mijn gat!


© Philip Hoorne


Voorpublicatie uit Mens is de naam, de nieuwe dichtbundel van Philip Hoorne.

De bundel wordt op zaterdagnamiddag 1 juni 2024 om 16.00 uur voorgesteld in de Bib in het Park, Vanackerestraat 20 in Wevelgem.

Inschrijven is wenselijk, maar niet noodzakelijk.

Schepen Geert Breughe verwelkomt, redacteur Peter de Rijk leidt in, Koen D’haene (jaargenoot, oud-klasgenoot en romanschrijver) gaat in gesprek met Philip Hoorne, die vervolgens enkele gedichten uit de bundel voorleest. Uitgever Franc Knipscheer overhandigt het eerste exemplaar.
Receptie aangeboden door het gemeentebestuur Wevelgem.

Mens is de naam is de achtste dichtbundel van Philip Hoorne en de tweede bij Uitgeverij In de Knipscheer, na Het dikke meisje en de ziener (2019).

Mens is de naam
Weblog Philip Hoorne
Philip Hoorne op Auteurslezingen

Digther-Blogbericht Mens is de naam van 7/5/2024


Cover 'Mens is de naam'

Philip Hoorne, dichter en fotograaf



Geen opmerkingen: