vrijdag 13 januari 2023

Zanglijster - Willy Spillebeen

Vanmorgen zit hij en zingt bovenop
de kruin van de treurwilg in mijn tuin
de slanke bescheiden lieveling
uit mijn kindertijd – olijfbruine rug,
witgele keel met spits omlaag
lopende zwarte strepen, deskundig
bepleisterd nest, azuurblauwe eitjes
niet ontsierd door spikkels
als vliegenscheetjes.

Hij zingt zijn uitbundige lijsterlied –
o wat een maestro! Hij repeteert en
varieert tot vier keer toe zijn trillers
als een waterval van strofen. Het is
voorjaar en ochtend maar ik ervaar
een vage aanvaarding van avondrood
als in de klanken van sopraan en hoorns
van de ‘vier letzte Lieder’
van Richard Strauss.

Vanmiddag klinkt er vanuit mijn tuin
een eentonig maar ritmisch: tik tik tiktik tik.
Met de bek die vanmorgen nog hemels zong
en nu van staal lijkt slaat de zanglijster
een slakkenhuis stuk op het aambeeld van
een tegel in de smidse
van mijn terras.

De lieveling uit mijn kindertijd
is blijkbaar een moordenaar.


© Willy Spillebeen


Uit 'Pigment van een bestaan', de nieuwe bundel van Willy Spillebeen die op vrijdag 20 januari 2023 wordt voorgesteld in CC De Steiger te Menen.
De Schaal van Digther publiceert de komende dagen vijf gedichten van de dichter die onlangs 90 werd:

Ochtendzon
Zanglijster
Plezierboot
Negen kortverzen
Op de toren


Meer info via:
Uitgeverij P
Bericht Dun lied donkere draad (VWS-blog)
Wikipedia-pagina Willy Spillebeen
Willy Spillebeen - Auteursfiche op Schrijversgewijs
Voorstelling 'Pigment van een bestaan' op 20/1/2023 in Menen


Geen opmerkingen: