zondag 15 januari 2023

Negen kortverzen - Willy Spillebeen

I

Bloem met vijf blaadjes:
vijf vingertjes van het kind
rond mijn wijsvinger.


II

Het bloesemblaadje
dat aan het snoeimes kleefde
was een koolwitje.


III

De kleine vos danst   
zelfs in de regenzomer
aanbidt hij de zon.

IV

Koplampen boren
– een bijna-doodervaring –   
tunnels door de nacht.


V

Zij smeekte de god
die haar laurier gemaakt had:
maak mijn minnaar wind.


VI

Mijn hele leven
was ik conquistador van
het nutteloze.


VII

Zwemmer in paniek
ziet in de kalme golven
de vin van een haai.


VIII

De reder heeft weet
van Freud: ‘Eros’ vaart voorbij
‘Thanatos’ volgt hem.


IX

Zoveel dingen die
met mij hebben bestaan zijn
met jou doodgegaan.


© Willy Spillebeen


Uit 'Pigment van een bestaan', de nieuwe bundel van Willy Spillebeen die op vrijdag 20 januari 2023 wordt voorgesteld in CC De Steiger te Menen.
De Schaal van Digther publiceert de komende dagen vijf gedichten van de dichter die onlangs 90 werd:

Ochtendzon
Zanglijster
Plezierboot
Negen kortverzen
Op de toren


Meer info via:
Uitgeverij P
Bericht Dun lied donkere draad (VWS-blog)
Wikipedia-pagina Willy Spillebeen
Willy Spillebeen - Auteursfiche op Schrijversgewijs
Voorstelling 'Pigment van een bestaan' op 20/1/2023 in Menen


Geen opmerkingen: