woensdag 13 maart 2024

Een gesprek met Alain Delmotte in Poëziekrant

 

In het nieuwste nummer van Poëziekrant (Nr 2/2024 -maart-april 2024) staat een uitstekend interview van Dirk De Geest met Digther-redacteur van de eerste uren en VVL-voorzitter Alain Delmotte. Dit naar aanleiding van het recente verschijnen van zijn lijvige “Elementen van Warhoofdigheid. Een keuze uit de prozagedichten 1995-2022”. (Uitgeverij P)

Over het prozagedicht en over zijn eigen dichterschap zegt Delmotte onder meer:

Met dit nieuwe boek probeerde ik, zowel voor mezelf als voor de lezer, duidelijkheid te creëren over wat mij motiveert. Ik koos daarom voor een totaal nieuwe ordening van de gedichten. Dat ik enkel uit mijn prozagedichten een selectie maakte, hangt samen met het feit dat ik pas met het prozagedicht mijn eigen stem heb gevonden. Ik verloochen mijn eerste bundels niet, maar ik herken er mij niet meer in.

Je mag je overigens niet blindstaren op het formele gegeven van het ‘prozagedicht’. Iedere dichter zoekt zijn eigen plaats in het materiaal (de taal) dat hij hanteert. Hij is op zoek naar een hem typerende schriftuur. Het ‘prozagedicht’ is daarbij maar één mogelijkheid, geen doel op zich."

Maar uiteraard komen in het interview met een rasdichter als Alain nog een flink aantal andere dingen aan bod.

"Ik kom niet tot een totaaltekst" - Een gesprek met Alain Delmotte

Poëziekrant, nr 2/2024-maart-april, pag.24-26

"Elementen van Warhoofdigheid" - Uitgeverij P

Poëziekrant 2/2024 - pag 24-25

Poëziekrant 2/2024 - pag 26


Geen opmerkingen: