zondag 7 januari 2024

Voorbij de verbeelding - Joris Iven

Voorbij de verbeelding


Verzin me een huis, een huis als een letter
van Christoffel Plantijn
en laat de zetters, lettergieters en drukkers
aan het werk gaan.

Of verzin me een Egyptisch koningsgraf
en geef de onderzoekers vrije baan.
Wijs me de weg hoe ik daar komen kan.

Maar, wantrouw me.
Ik leid een nomadenbestaan.
Ik ben Mozes, vluchteling die de uittocht leidt
uit landen als Syrië, Afghanistan,
de doortocht door de Balkan,
Griekenland, Albanië, Bulgarije,
tot aan de grenzen van beloftevolle landen
als Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië.

Ik trouw Sippora niet, de dochter van de priester.
Ik splijt de zeeën niet, maar ga erin ten onder.
Ik doe het zonder proviand en drinkwater,
eet geen manna en geen kwartels,
en houd geen afscheidsrede, niet in Jericho,
en niet in Brussel,

maar smijt hier alle tabletten
met wetten en geboden
stuk.


© Joris Iven


Voorpublicatie uit 'Onderdak', de nieuwe Parnassus-bundel van Joris Iven.
Het gedicht 'Voorbij de verbeelding' verscheen eerder in de bundel 'De weg naar Pitchipoi' uit 2021.
Meer info over de voorstelling van 'Onderdak' via dit Schaal van Digther-bericht.


Meer info over de voorstelling en over de auteur via dit Schaal van Digther-bericht.








Geen opmerkingen: