zaterdag 6 januari 2024

Onderweg - Joris Iven

Onderweg


Waar ik ook ga,
mijn verleden draag ik in mijn handen mee
en ik ga niet achteruit.
Wat ik heb gevonden, is een spoor,
geen onderdak.

Ik ontsnap uit wat ik lees en loop
plompverloren door de straten van weleer.

Hier wordt geploegd, hier worden voren opengelegd,
en het zijn voren die ik ken.

Waar is de jachthond
die op de glijbaan van de heuvel
zijn neus in de wind steekt?

Het gaat over kwijtraken, het draait om verlies.

Ik blijf zoeken naar straatnaam en huisnummer,
maar mis de kaart. Dwaal
met zwervers, bedelaars en straatartiesten.

Zij verbinden en maken los,
halen aan en stoten af.
Wat ons bindt, is wat we missen.

© Joris Iven


Voorpublicatie uit 'Onderdak', de nieuwe Parnassus-bundel van Joris Iven.
Het gedicht 'Onderweg' verscheen eerder in de bundel 'De weg naar Pitchipoi' uit 2021.
Meer info over de voorstelling via dit Schaal van Digther-bericht.








Geen opmerkingen: