vrijdag 27 oktober 2023

Vingers - Liliane Melis

(Drie gedichten bij het leven en werk van Camille Claudel)

1) Vingers
 
heimwee naar Villeneuve
de geboorte van haar droom
 
toen ze met haar vingers
in bruine aarde woelde
 
ze de rode klei kneedde
met kleine handen
 
niets vergat ze, haar
opgesloten handen versteenden
 
in de herinnering
aan haar laatste beeld


2) L'Âge mûr (1899)
 
ik vervloek u
gij duivelskunstenaar
gij weggevlogen God
 
haat scherpt mijn beitel
kunstenaar die heel
mijn wezen ademt
 
het kind in mij stierf
ik leef en schep
giet gips, polijst marmer
 
niets vergeet ik
mijn haat verhardt
 
in het beeld dat ik
niet meer kappen zou


3) Ochtend in maart 1913

vroeger is niet meer, dingen
eindigen in woorden op papier
 
ze hoort het snuiven van paarden,
het knarsen van wielen op kasseien
 
ze beseft dat –als ze meegaat
met de witte mannen-
 
op deze grijze morgen in maart
alles zal veranderen
 
en het huis dat ze verlaat:
een huis van wachten
 
in woorden achterlaat

© Liliane Melis

 

 

Liliane Melis
 
Camille Claudel - L'âge mûr


 

 

Geen opmerkingen: