maandag 10 juli 2023

Patina - Vincent Van Gelder

Patina

De reis ligt in het verleden
(reisplanner NMBS)

“Ik vind het hier ook eersteklas”
(‘Brussels by Night’)

1

Geef mij maar
de vuilgele lampen van dit oude treinstel,
zijn verweerde blauwgrijze banken (zoveel meer uitnodigend)

Ook over de ontelbare adolescente krassen in het
afgesleten formica tafeltje niets dan goeds — ik tracht ze
correct te vertalen maar belangrijker zijn de beelden
die ze oproepen van toen ik zelf / dan wordt het
al snel te droevig en kijk ik weg,

rust mijn ogen wat aan het raam (voor de
tienduizendste keer van artistieke graffiti ontdaan) óf
in één van de vele schattige plakspiegeltjes (alles ademt reflectie —
concreet als het neergeslagen vuil in de verwarmingsroosters),

schrijf ten slotte dit gedicht waarin ik de wagon
niet op wielen maar een rollend voetstuk plaats — o,
wat een mens zoal niet doet om de verveling
van een tunnel te verdrijven
(Rimbaud).

2

Patina, pen ik ergens in
de kantlijn, is een filosofie —
een omnipresente ontkenning én
bevestiging van de Vooruitgang.

 

© Vincent Van Gelder  

 

 


 

Geen opmerkingen: