zondag 2 juli 2023

In het museum - Rogier de Jong

Voor Johan Clarysse

Hier, in dit museum, kijken de schilderijen
me verwachtingsvol aan. Ik dacht dat ik de
toeschouwer was, maar zo gemakkelijk
zal dat niet gaan. In hun blik ben ik op

het spel gezet, ik ben een handlanger
geworden, mijn huid wordt naar de
hunne getrokken, we raken elkaar
aan. Geef me je hand, zeggen de

schilderijen, geef me je hart, dan
trekken we je naar binnen. Huid tegen
huid, hand in hand – hier, in dit museum,  
zullen wij met elkaar iets beginnen.


© Rogier de Jong


Rogier de Jong (Groningen, 1952) debuteerde op zijn twintigste met poëzie in Tirade. Na publicaties in De Brakke Hond, Ballustrada en Meander Magazine kwam in 2019 zijn debuutbundel Memento uit. In 2021 volgde Seinpost. In 2022 verscheen opnieuw poëzie in Tirade.
Rogier de Jong was van 2020 tot 2023 stadsdichter van Aardenburg.

 

 




Geen opmerkingen: