zondag 3 december 2023

Hoe werd ik zo wijs en zo oud? - Hendrik Carette

Hoe werd ik zo wijs en zo oud?  

Un poète doit rester vivant.
Michel Houellebecq


Ik ben nu al ouder dan mijn oudste broer Antoon
die overleed toen hij al oud en eenzaam was
en ouder dan mijn vader Antoine toen hij stierf.

Ik ben niet gehuwd maar al dertig jaar verloofd
en ben in mijn kinderjaren grootgebracht
door middel van levertraan, karnemelk en pompwater.

Ik lees nu in Franse en dikke Duitse boeken en bestudeer
alles dat mij mateloos interesseert
zoals de levende lyriek, de mystiek en de esthetiek.

Ik strooi geen grieven in mijn brieven
lach bijna de hele dag
en citeer graag wat diep is en verheven.

Maria, de vierde persoon Gods, beschermt mij
al zeven decennia
en zo blijf ik blij aan dit heerlijk leven kleven.     


© Hendrik Carette 






Geen opmerkingen: