zaterdag 23 december 2023

Blinde muren - Lieve Desmet

Blinde muren

Geen nietig speeltuig van uw ziel gemaakt’ A.R.

Zwart omrandt de plek
waar het kruis hing, tot de dag dat ik alleen
nog nagels zag, borend in het jonge hout en bloed
de schrale lendendoek.

Doof was onze vader
hij hield geen oog in ’t zeil.

Ik draag een doornenkroon
leef uitgekleed. Op de bodem van de kelk
hap ik naar adem, nu mijn opgehoeste woorden
in kartonnen dozen van hot naar her worden gegooid.

Kon ik nog maar in één kamer
geloven, waarin taal dakloos een jou tot u
verheft, een avond met een winterharde roos.

 

© Lieve Desmet


Lieve Desmet schreef dit gedicht voor het Roeselaarse project "Niets dan de waarheid" dat opdracht gaf aan 14 dichters om een gloednieuw gedicht te schrijven bij 'Waarheid' een gedicht van Albrecht Rodenbach. Dit op uitnodiging van de Roeselaarse Stadsdichter Edward Hoornaert. De gedichten werden door de dichters gelezen tijdens het 'Derde Internationale poëzietrefmoment" @Rsl op zondag 19/11/2023 in De Spil.

Meer info over dit evenement.


 

 

 


 

 

Geen opmerkingen: