donderdag 16 maart 2023

Had ik de liefde - Kees Engelhart

Had ik de liefde                                                     
Naar 1 Korintiërs 13

1

Eens niet lang geleden sprak ik
De talen van alle mensen
En die van de engelen eveneens
Maar de liefde had ik niet

Niet meer was ik dan een lege zinderende gong
Een welluidend doch nietig cimbaal

Ik bezat de gave te profeteren
De macht alle geheimen te doorgronden
Ik bezat het geloof
Dat bergen verzetten kan
Echter de liefde had ik niet
En niets wist ik
Was ik

 

2

Ik verkocht mijn bezittingen
Om voedsel aan de armen te schenken
Zelfs wilde ik mijn lichaam geven
Om door vuur te worden verteerd

Echter niets baatte mij
De liefde kreeg ik niet

De liefde die geduldig is
Vol goedheid
Die geen afgunst kent
Noch ijdel vertoon
Of zelfgenoegzaamheid

De liefde kreeg ik niet

3

De liefde die niet grof
Of zelfgenoegzaam is
Zich nimmer boos maken laat
Het kwaad zichzelf niet aanrekent
 
De liefde kreeg ik niet
De liefde die zich niet verheugt
In onrecht
De liefde die vreugde vindt in waarheid
Die alles verdraagt
Alles gelooft
Alles hoopt
In alles volhardt
De liefde die niet vergaat

4

Had ik de liefde
Nee
De liefde kreeg ik niet

© Kees Engelhart  





Geen opmerkingen: