zondag 9 juni 2024

Het onaffe - Johan Wambacq

 

Het onaffe


Ik hou, zegt zij, van stukjes braakland
in de stad, van het onaffe. Zo schrijf ik,
ik laat gaten in de tekst. Ze kijkt vorsend.

Er wordt geklopt. We horen schoten,
een woestijnleeuw brult, stilte, buiten
de deur ligt een boot aangespoeld,

vluchtelingen, de stad loopt te hoop,
in de ogen van de drenkelingen glans
die aarzelt tussen hoop en angst

Er wordt gevochten in de straten
die op oude schilderijen leeg waren
of net vol leven. De wereld, zegt ze,

bestaat uit vernietigers en vernietigden.
En zonder overgang: Ik benijd de schilder,
die moet geen zinnen schrijven als

‘ik loop naar de deur’. Maar, zeg ik,
hij schildert de kamer, het gat van de deur
en het zwart erachter. Ze kijkt vorsend   

(mei-sep 2015)


© Johan Wambacq

Geïnspireerd door een uitspraak van Valeria Luiselli over braakliggende terreinen in de stad (De Standaard der Letteren, 8 mei 2015). ‘De wereld bestaat uit vernietigers en vernietigden’ is een uitspraak van Penelope Fitzgerald, geciteerd door Julian Barnes (De Standaard Weekblad, 9 mei 2015). Van Barnes zelf is de uitspraak over de schilder die geen zinnen hoeft te schrijven als ‘Ik loop naar de deur’.

.../...

Uit de 'Coupletten' van Johan Wambacq.Sinds 2016 verblijdt de dichter de wereld met zijn Coupletten. Voor deze ‘dichtbrieven’ graait hij in zijn geheime archieven: elke maand één gedicht en een paar pentimenti, telkens op smaak gebracht met een citaat van een auteur die soms zelfs overleden is.

U kan ze gratis bestellen. Stuur een mailtje aan info@johanwambacq.be
U kan ook inschrijven op de Coupletten in een mailtje aan hetzelfde adres.

Johan Wambacq is, zoals genoegzaam bekend, ook een van de voortrekkers van Uitgeverij Fluxenberg!


Geen opmerkingen: