maandag 13 februari 2023

Pootjebaden in lieslaarzen - Nikki Petit

 Pootjebaden in lieslaarzen


en flamand
viste hij op karper
maar ook op snoek
hij vertelde verhalen, toonde tekeningen
de snoek groeide tot de kraken in mijn hoofd

de groene Michel zonder filter aan de lippen
op 1 mei steevast de roos op de revers,
droeg hij een kleindochter op elke hand

en wallon
viste hij op forel, met hoge laarzen in het hoge gras
daar zaten ook adders
hij vertelde verhalen, toonde foto’s in een boek
de adder werd een anaconda in mijn hoofd

hij droeg eerst mij en vervolgens mijn volslanke oma in zijn nek
tussen de drijvende caravans en bakken bier,
het koude water al bijna tot aan zijn borst

ik word vijftig dit jaar
nog steeds durf ik niet pootjebaden in de rivier,
sta ik met lieslaarzen in het hoge gras

zou hij weten hoe weinig er
nog te vissen valt?


© Nikki Petit

 


 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen: