maandag 8 augustus 2022

Beminde - Achilles M. Surinx

Bij het gelijknamige boek van Toni Morrison

Jij bent mij mooier dan de zon.
Jij bent mijn levend licht,
mijn warmte, mijn tegenwicht.
Jij bent mij zachter dan zijde.
Jij bent het die mijn naaktheid
dekt. Jij bent mijn muziek,
mijn stilte, mijn slaap, mijn droom.
 
Jij bent mij zwarter dan de nacht.
Jij bent mijn vlammende vloek,
mijn dodenkar, die wakker wacht.
Jij bent mij heter dan het vuur.
Jij bent het die mijn ijzeren handen
smeedt. Jij bent mijn verre land,
mijn storm, mijn stof, mijn as.
 
Jij bent mij dichter dan de dood.
Jij bent mijn vroomste brood,
mijn bestaan, mijn wilde waterval.
Jij bent mijn glinsterend kristal.
Jij bent het die mijn twijfels
breekt. Jij bent mijn eeuwige echo:
mijn vrees, mijn hoop, mijn zijn !


© Achilles M. Surinx  
Leeskring Lectura


1 opmerking:

Anoniem zei

Toen ik in Kortrijk werkte en ´s middags een wandeling maakte, las ik vaak dit schitterende gedicht.