vrijdag 13 mei 2022

Uitgeschud - Tania Verhelst

Uitgeschud *    
                    
iemand moet ons eraan herinneren dat al onze cellen in de diepte leeg zijn
dat wij, als het er op aankomt, blijven hunkeren naar diep
iemand moet onze onrust oppoken omdat elke bestemming een afslag is
wie enkel de hoofdweg volgt komt nergens voorgoed aan

iemand moet opnieuw onze taal uitvinden en alle wetten van barmhartigheid
iemand moet het hart van tussen het barm snijden, de vliezen breken, het sap opvangen
doen alsof het bloed is

iemand moet mij ervan verzekeren dat ik het ben, hoewel mijn conceptie toevallig was
en alle handelingen die tot mijn conceptie leidden ergens halverwege
tussen toevallig en berekend strandden

ik ben in Zwitserland gemaakt tussen de wasmachine en de tv
ik herinner mij mijn verwondering hoe ik uit het niets werd geklopt
uit de sneeuw van het testbeeld en het gedreun van een wasmachine  

hij stond op zwieren


* Uitgeschud: ‘Ergens komen waar je het niet gewend bent en niet goed weten wat te doen.' Vlaams Woordenboek


Tania Verhelst


Voorpublicatie uit ‘U kunt uw lichaam hier achterlaten’, de nieuwe bundel van Tania
Verhelst
die op zondag 22 mei 2022 in Brugge wordt voorgesteld.

Meer info over de bundel en de voorstelling via dit Digther-bericht.








Geen opmerkingen: