zondag 25 augustus 2024

Border Crossing van Athena Farrokhzad

Aangetroffen gedichten in het straatbeeld
(en overal elders in de wereld) (15)



'Border crossing

Ik heb vannacht slecht geslapen, zeg ik tegen mijn geliefde 
op weg naar het meer met onze meisjes 
Zodra ik mijn ogen dichtdeed zag ik ezels rondsnuffelen 
in massagraven vol met afgehakte ledematen 
Ik droomde van een schijnexecutie die bleef duren 
tot het de laatste was 
Ik zag de dreiging neerdalen als een bijl 
De imperatief van het martelen volbracht 
Mijn dochter zwaait achter mij op de fiets 
Kijk, roept ze, nu laat ik mijn vinger verdwijnen
en nu tover ik hem terug 

Ik zou mijn resterende gedichten geven 
voor een dag in de bazaar 
Ik zou arriveren voordat de hitte ondraaglijk werd
en stoffen keuren voor jurken die ik voor mijn dochters liet naaien 
Ik zou kurkuma tussen mijn vingers laten glijden en uitwijken
voor vlugge mannen met een last op hun rug 
In mijn binnenste zou het ene gewelf na het andere opengaan
tot ik me niet meer schaamde een mens te zijn 
Als ik in het schemerdonker buiten stapte en de uitlaatgassen in mijn gezicht sloegen
zou ik een taxi nemen naar de rivier van het leven 
Ik zou bij de brug gaan zitten, mijn broeders roepen en zeggen
Kom, licht van mijn ogen, ik ben hier nu 

© Athena Farrokhzad

Uit het Zweeds vertaald door Lisette Keustermans

Dit gedicht was een van de mooiste die we dit jaar lazen
tijdens het Kunstenfestival Watou 2024.

Info Poëziekrant


 


 


Geen opmerkingen: